Je lepší automatické nebo manuální řazení
Řidičský průkaz u nás má v podstatě každý dospělý člověk, přičemž valná většina z nich vlastní i vůz, který pravidelně řídí. Je tedy pochopitelné, že mnoho z nich o řízení jednu či dvě věci ví. A také o tom, jak i do automobilového průmyslu přichází nejrůznější novinky. Některé z nich pak majitele aut poměrně rozdělují. A jedním z nich je automatická převodovka.
V podstatě zde máme neustávající debatu, zda je lepší tato, nebo klasická manuální. Ačkoliv se totiž u nás nejčastěji používá právě ta druhá, pomalu se sem dostává už i automatika. A je zajímavé, že se u nás rozšiřuje tak pomalu, když si uvědomíme, že ji vynalezli a poprvé vyrobili v závodě Škoda v Mladé Boleslavi. Patent však byl, podobně jako mnoho jiných v té době, prodán do USA. K nám se začala automatika vracet teprve nedávno.
Je tedy pochopitelné, že lidé chtějí vědět, která z nich je lepší. Ve skutečnosti totiž obě mají své výhody i nevýhody, a na ně je dobré se podívat. U automatiky je to samozřejmě jednodušší řízení, což pomáhá zvláště začátečníkům. Také máme o jeden pedál méně, takže nemusíme přemýšlet nad tím, abychom náhodou nezmáčkli ten špatný. Bohužel je však také pravdou, že se mnohem snadněji a rychleji opotřebuje.
Manuální převodovka nám zase dává větší kontrolu nad vozidlem. To by se mohlo zdát jako výhoda, dokud si neuvědomíme, že naprostá většina řidičů ji vůbec nepotřebuje. Klasické popojíždění, na které jsme zvyklí, se dá zvládnout i s automatikou. Je však pravdou, že manuál má v našich podmínkách delší životnost.
Je tedy pravděpodobné, že se u nás bude automatika i nadále rozšiřovat? Ano, ale jen pomalu. Valná většina řidičů je totiž značně konzervativní, a nemá rádo změny. Navíc mají často ke svým autům, a k jeho mechanikám až ochranitelský vztah. Změnu, i kdyby byla k lepšímu, tak nesnáší nijak snadno.