Přinese vám Ježíšek auto?
Nevím, jak je tomu u vás, ale u mě to chodí v pracovních dnech následovně:
Den začínám tak, že jedu do práce. A musím se při tom obrnit přímo svatou trpělivostí. Protože než zdolám těch pár kilometrů, něco se načekám. Víc stojím, než jedu. Protože je dlouhá kolona aut přede mnou a určitě i stejně dlouhá za mnou. Kam až oko dohlédne, všude jenom auta.
Z práce se pak pochopitelně vracím domů. Jedu, nebo spíš zase stojím. Protože je dopravní špička a silnice je ucpaná. Nic neobvyklého.
Když pak jdu na autobus nebo od něj, nedají se ta auta přehlédnout. A tak vidím to, co vidím. Ve skoro každém autě sedí samotný řidič a vozidlo zeje prázdnotou. Takže mě napadá, že jde vlastně o hlupáky. Protože kdyby takoví nevytížení jednotlivci jeli autobusem nebo vlakem, vyšlo by je to daleko levněji. Oni by ušetřili peníze a já stejně jako všichni ostatní nervy.
Jenže oni se prostě vezou autem. Je to pro ně pohodlnější nebo je to možná jenom in. Ale logiku to nemá. Protože čím víc jich je, tím pomaleji to pochopitelně jede. Silnice nejsou nafukovací.
Jenže co potom? Potom si lidé ve veřejné hromadné dopravě stěžují. Že jim spoj nepřijel včas, že nebyli včas tam, kde měli být. A příště už to nemají v úmyslu podstoupit. A pokud můžou, také nasednou do auta. Prý aby tam byli dřív. A ucpou silnice ještě víc. A tak to jde pořád dokola. Učiněné perpetuum mobile.
Ulice a silnice jsou plné těch, kdo se nemůžou hnout z místa. Paradoxně proto, že je tu moc těch, kteří spěchají. Nebo těch, kteří jsou natolik líní, že se prostě bez auta ani nehnou. A jsou líní si i spočítat, na kolik je tahle legrace přijde, kolik času tráví hledáním místa k zaparkování a jak daleko od svého cíle ho často najdou a musí jít stejně hodně daleko pěšky.
Ale přesto se všichni vozí. Nebo spíš sedí ve vozech na silnicích a čekají, zda a kdy se kolona pohne. A tečou tu nejen peníze, ale i nervy. Zejména teď před Vánocemi, kdy se objíždějí nákupní centra.
A pak si večer sedne člověk unavený tím popojížděním k televizi. A možná se těší, až si podle návodu z reklamy koupí nové, lepší, další auto. A vyjede. Aby někde zůstal stát.